Design Academy Eindhoven – Communicatiemanager

De Design Academy Eindhoven (toen nog AIVE)  stond destijds in 1996 sporadisch in de krant. Hier wilde ik als verse communicatiemanager verandering in brengen. De academie moest op tv. En ging later ook internationaal. Mijn ambitie was de academie bekend maken bij een groot Nederlands en Europees publiek. Ik was verantwoordelijk voor alle PR en uitingen plus nieuwe huisstijl,  de pers en alle communicatie rondom events zoals de Graduation Show.

 

The Graduation Show, nu jaarlijks hoogtepunt van de Dutch Design Week, vond destijds in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Daar was het een drukbezocht internationaal evenement. Na een moeilijke beslissing (de opkomst in Eindhoven was destijds niet vanzelfsprekend- kozen we vervolgens in De Witte Dame in Eindhoven. Zou het ook in Eindhoven lukken? De rest is geschiedenis.

Ik voerde twee keer een nieuwe huisstijl in, een van de hand van Robert van Rixtel en later die van Anthon Beeke in verband met de nieuwe naam. Ik organiseerde ook tentoonstellingen van afstudeerwerk in Toronto en in Amsterdam en bracht via Gijs Bakker de eerste nl. studenten naar Milaan, in de Salone del Mobile. Inmiddels is de academie een internationaal gerenommeerd instituut. “School of the cool” volgens Time Magazine.

Internationaal succes

Liefst 90 internationale journalisten waren bij de opening van onze mini expo in Via della Spiga (op 60m2!) bij de white funeral lunch van studente Marije Vogelzang. Li Edelkoort trad hier voor het eerst internationaal op als voorzitter van het College van Bestuur van de Design Academy Eindhoven. En met resultaat: we haalden met deze exposition Dutch designers de voorpagina van het openingsnummer van de krant van de Salone del Mobile 2000.

Overigens lag het prille begin van Dutch Design in 1999, toen Annette Noks en ik op voorspraak van Gijs Bakker naar Milaan gingen met werk van een handjevol studenten in het beursgebouw zelf. Dit was nieuw in Milaan: ontwerpen van EU studenten op de Salone del Mobile.

In 2001 rondde ik na zes jaar mijn werk af bij de academie. Tijd voor eigen creativiteit: ik ging fotoboeken produceren. En nog altijd vind ik het leuk om voor een organisatie rondom een thema of idee een magazine of boek te maken. Inmiddels ken ik ook zoveel mensen waarmee je mooie dingen kunt maken.